5e danexamen Sebastiaan Fransen ude-hishigi-jūji-gatame

Continu verbeteren en judo

Ik hoor soms judoka klagen over hun persoonlijke ontwikkeling. Ze vinden dat ze niet meer groeien of dat het te langzaam gaat. Ondanks dat ze keihard trainen, boeken ze weinig vooruitgang.

Nu heb ik over dit onderwerp eerder twee blogs over geschreven. In No limits gaat het over doorzetten en afstand nemen, zodat je uiteindelijk toch jouw grenzen kan verleggen. Recenter plaatste ik Niet het vele is goed, maar het goede is veel op deze blog.

Kort en effectief trainen

Toen schreef ik: “Je kunt beter kort en effectief trainen, dan heel lang een beetje aanrommelen.” Toch zijn er veel judoka die niet aanrommelen, maar ook niet effectief trainen. Meestal vallen de klagende judoka over weinig persoonlijke ontwikkeling in deze categorie.

Elke week verschijnen ze netjes op de training en luisteren goed naar de sensei (leraar). Het zijn de ideale leerlingen. Ze doen goed mee en werken hard. Als de leraar schreeuwt “Springen!”, antwoorden zij “Hoe hoog?”. Het laatste is misschien een beetje gechargeerd, maar je snapt mijn punt.

De perfecte sensei

Het ‘probleem’ is dat deze judoka blindelings op hun sensei vertrouwen. De leraar weet altijd wat het beste is voor zijn of haar judoka. Het is uiteraard een goed idee om naar de leraar te luisteren, maar een klein beetje eigen initiatief kan geen kwaad.

Een judoleraar heeft soms meer dan twintig leerlingen op de tatami. In de ideale wereld heb je de perfecte sensei die voor iedereen een persoonlijk ontwikkelingsplan heeft. Vervolgens geeft de leraar iedereen gedifferentieerd training op zijn of haar eigen niveau.

De realiteit is vaak anders. De leraar bepaalt een gemiddeld niveau van de groep en baseert daar zijn lessenplan op. Vervolgens gaat hij of zij differentiëren, maar er is niet altijd een individueel traject per judoka.

Er is echter iemand die wel de volledige aandacht voor jou heeft… dat ben jij namelijk zelf! Jij kunt je eigen persoonlijk ontwikkelingsplan maken. Volledig gericht op jou. Vervolgens kun je dat plan uitvoeren, controleren en bijstellen.

Kwaliteitscirkel van Deming

Deming PDCA-cyclusIk heb regelmatig de kwaliteitscirkel van Deming gebruikt. Het is een model voor het continu verbeteren van kwaliteit ontwikkeld door Williams Edward Deming.

Het model kan heel complex worden gemaakt, maar in de basis is het zeer eenvoudig. De kwaliteitscirkel van Deming is ook uitermate geschikt voor (judo)training. Het bestaat uit slechts vier stappen, PLan–Do–Check–Act (plannenuitvoerencontrolerenbijsturen). Om deze reden wordt het ook wel de PDCA-cyclus genoemd.

Hieronder licht ik de verschillende fasen kort toe. Zodoende kun je een eigen persoonlijk ontwikkelingsplan bijhouden voor het continu verbeteren van jouw judo. Uiteraard kan dit uitgebreid op papier, maar het kan ook een eenvoudig plan in jouw hoofd zijn.

Plan

Een van de meest gebruikte passages uit Alice in Wonderland van Lewis Carroll is het onderstaande citaat.

Alice: “Kunt u me alstublieft vertellen welke kant ik van hieruit op moet?”
Kat: “Dat hangt voor een belangrijk deel af van waar je naar toe wilt.”
Alice: “Het maakt me niet zoveel uit.
Kat: “Dan maakt het ook niet uit welke kant je op gaat.”
Alice: “Zolang ik maar ergens kom.”
Kat: “Oh, dat zal zeker gebeuren, als je maar lang genoeg loopt.”

Als je geen doel hebt, dan heb je geen plan nodig. Wil je persoonlijke groei bereiken, dan geeft een doel hieraan richting. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwe graad zijn, maar ook meer toepassingen van ude-hishigi-jūji-gatame paraat hebben. Of misschien wil je bepaalde ashi-waza (beenworpen) in verschillende richtingen kunnen werpen.

De doelen kun je het beste SMART formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden, zie de link voor een korte uitleg. Zorg dat het doel haalbaar is, want we willen een succeservaring!

Vervolgens als je een doel hebt, dan ga je een plan maken voor het bereiken van dit doel. Hierbij kun je zelf bepalen hoe gedetailleerd het plan is. Als je zelfstandig traint voor een danexamen, kun je bijvoorbeeld per training plannen wat je gaat doen.

Als je een training onder leiding van een leraar volgt, kun je natuurlijk niet tijdens het oefenen van een heupworp een ude-hishigi-jūji-gatame gaan oefenen. Echter als je een leraar hebt die daarvoor openstaat, kun je bijvoorbeeld elke heupworp vervolgen met variaties op deze armklem.

StuderenDaarnaast kun je wellicht na elke training nog even verder trainen voor het doornemen van een aantal varianten van de ude-hishigi-jūji-gatame. Thuis kun je boeken bestuderen (tip: Armlocks van Neil Adams) en bronnen op Internet raadplegen, zodat je goed voorbereid op de training komt.

Zoek ook eens op “tandoku renshu” of “solo drills for judo”. Je zult verbaasd staan, wat je thuis allemaal kunt oefenen. Dan heb ik alle basisfitnessoefeningen nog niet eens genoemd, zoals squats, lunges en hardlopen.

Do

Deze fase is in theorie heel eenvoudig. Realiseer het plan uit de fase Plan! Of zoals Nike het formuleert: “JUST DO IT!”

Check

Vervolgens moet je regelmatig kijken of jouw plan op rolletjes loopt. Is de oorspronkelijke situatie verbeterd? Heb je persoonlijke groei doorgemaakt en is er voldoende vooruitgang richting het doel? Noteer alle belangrijke afwijkingen, zodat je hier actie op kan ondernemen in de volgende fase.

Misschien kom je erachter dat bepaalde kennis mist voor het uitvoeren van het plan. Dan is dit een belangrijke afwijking.

Als je in jouw plan echt meetbare doelen hebt opgesteld, kun je deze meten. Wil je bijvoorbeeld van 10 squats naar 50 squats in een minuut, kun je heel goed controleren of dit is gelukt. Als het niet gelukt is, dan is dit een belangrijke afwijking.

Act

Als er afwijkingen uit de fase Check naar voren zijn gekomen, dan kan hierop worden bijgestuurd. In het geval van missende kennis, kan wellicht de sensei advies geven of helpt een bezoek aan de bibliotheek.

In het geval van de squats, kan meer trainen helpen. Of wellicht moet je juist meer rust nemen en jouw voeding aanpassen, zodat je meer energie krijgt. In ieder geval stuur je in deze fase bij op basis van de afwijkingen in de fase Check.

En dan…

Vervolgens heb je je doel behaald en begint de cyclus weer van vooraf aan. Dat is het leuke! Zo kun je continu jouw judo blijven verbeteren.

Dit was een voorbeeld met technisch doelen, maar je kunt natuurlijk van alles verbeteren. Het kan ook liggen op het vlak van judo toepassen in het dagelijks leven.

Verspil je bijvoorbeeld regelmatig veel energie aan lange discussies? Pas eens judo toe in een dergelijk situatie. In plaats van hard de aanval kiezen, de kracht van de ander gebruiken en meegeven voor een positieve uitkomst voor beiden. Je kunt zelf vast nog veel meer voorbeelden bedenken.

Het uiteindelijke doel is jiko no kansei, de perfectie van de eigen persoon. Dit kan door het toepassen van seiryoku zen’yō, maximaal resultaat met minimale inspanning. Met een persoonlijk ontwikkelingsplan jouw energie optimaal benutten voor het bereiken van jouw doelen. De doelen passen uiteraard bij jita kyōei, wederzijdse welvaart voor zichzelf en anderen. Zo is ook deze cirkel mooi rond.

Heb jij doelen voor jouw training? Of train je liever recreatief en zie je het allemaal wel? Laat het weten via de reacties onder deze blog!

Geef een reactie