Je bekijkt nu Toshihiko Koga (1967 – 2021)

Toshihiko Koga (1967 – 2021)

  • Bericht reacties:1 reactie

De judolegende Toshihiko Koga is op slechts 53-jarige leeftijd overleden. Hij was voor vele judoka een groot voorbeeld met zijn traditionele doch inventieve manier van judo. De manier van vastpakken (kumi-kata) waarbij hij bijvoorbeeld worpen met één hand aan de mouw maakte of twee handen aan één revers. Zijn fantastische worpen, zoals ko-uchi-makikomi en sode-tsurikomi-goshi.

Mijn bewondering voor Koga begon met zijn zijn video A New Wind. Zijn seoi-nage, wat een worp! Het lijkt alsof de tegenstander gewichtloos de lucht in vliegt met beide benen ver boven de grond, om daarna door Koga teruggehaald te worden richting tatami.

Wat maakt de seoi-nage van Koga zo bijzonder? Er zijn meerdere details, maar ik noem Koga graag als voorbeeld tijdens de judoles om zijn fantastische manier van instappen voor de worp.

In de ‘basis’ wordt geleerd om voor uke te stappen bij een voorwaartse worp. Als je namelijk te dicht bij uke stapt en gaat tillen, duw je uke met jouw billen naar achteren en wordt de balansverstoring (kuzushi) ongedaan gemaakt. Je kunt de kuzushi wel continueren door voor uke te stappen, onder zijn zwaartepunt te zakken en uke op jouw rug te liften.

Echter Koga gebruikte naast deze meer traditionele manier ook een andere manier van instappen voor een voorwaartse worp. Zijn eerste voet zet hij niet voor uke, maar achter uke zijn voeten en hij haalt zijn andere voet bij. Koga maakt de balansverstoring niet ongedaan, omdat hij zo laag is dat zijn heupen onder de middel van uke zijn. Het lijkt alsof uke in het zadel wordt gehesen om vervolgens voorover naar de tatami te worden gekanteld.  

Kijk op onderstaande foto’s naar de positie van de heup. Bij de basisversie zit de heup van tori duidelijk aan de voorkant van uke. Bij Koga zit de heup meer tussen/achter de bovenbenen van uke door de andere positionering van de voeten.

Je kunt dus op verschillende manieren de worp maken als je weet wat je doet. Overigens is dit een vereenvoudigde uitleg: als je kijkt naar de beelden zie je dat Koga elke keer kleine correcties maakt en net iets anders staat, afhankelijk van de situatie.

Ik zal de fantastische Koga regelmatig blijven benoemen als het over de seoi-nage gaat. Zijn versie is erg gaaf en je kunt er mooi diep mee onder het zwaartepunt van uke komen. Ook zijn ko-uchi-makikomi blijf ik graag toepassen in randori. Laten we Toshihiko Koga niet vergeten.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Ed Kemmerling

    Fijn dat je iets over hem schrijft. Hij leek wel een machine. Hij was echt van het principe dat 100 keer oefenen echt geen meester maakt. Bij hem begon je het een beetje te begrijpen bij 1000 keer.
    Een groot voorbeeld voor de judo sport. Bedankt dat je hem blijft herdenken in je lessen.
    grt
    Ed

Geef een reactie