Impliciet leren, bespaar me de details

Leraren gaan vaak diep in op de details van een techniek. Nu blijkt uit onderzoek dat de prestaties van leerlingen mogelijk sneller toenemen met impliciet leren, waarbij niet of minder wordt uitgelegd. De leerlingen mogen ‘uitproberen’ en ontdekken al doende wat wel en niet 'werkt'. Het leren vindt veelal onbewust…

4 Reacties

Yōshin-ryū, what’s in a name

‘Judo’ bestaat uit de karakters 柔 (jū) en 道 (dō). Het wordt meestal vertaald als “de zachte weg”. Het is een verwijzing naar de geschiedenis van judo, dat ontstond uit jujutsu. Voor het verduidelijken van ‘jū’ hoor je regelmatig het verhaal van de wilg. Dit verhaal komt ook voor in…

0 Reacties

Toshihiko Koga (1967 – 2021)

De judolegende Toshihiko Koga is op slechts 53-jarige leeftijd overleden. Hij was voor vele judoka een groot voorbeeld met zijn traditionele doch inventieve manier van judo. De manier van vastpakken (kumi-kata) waarbij hij bijvoorbeeld worpen met één hand aan de mouw maakte of twee handen aan één revers. Zijn fantastische…

1 reactie

Angry White Pyjamas

Na het met veel plezier lezen van The Pyjama Game (Mark Law), heb ik me ook gewaagd aan Angry White Pyjamas. In dit boek schrijft Robert Twigger over zijn leven in Japan en het volgen van de Senshūsei-cursus. Dit is een intensief programma van elf zware maanden, waarin de deelnemers…

0 Reacties

De drie niveaus van judo

Een van de mooiste boeken over judo is “Mind over Muscle”. Het is samengesteld op basis van aantekeningen van grootmeester Jigorō Kanō. Mocht je het boek niet hebben, dan kun je een groot aantal aantekeningen ook lezen op de website van de Kōdōkan. Deze keer wil ik zijn visie op…

0 Reacties

Lijden kun je trots op zijn

Tegenwoordig is het lijden iets wat hoe dan ook voorkomen moet worden. Hierdoor zijn mensen niet alleen ongelukkig, maar schamen ze zich ook voor hun lijden. Echter, lijden kun je trots op zijn. Het biedt kansen. Overigens is onnodig lijden niet iets om trots op te zijn of iets om…

2 Reacties

Wat is de realiteit?

Een belangrijk aspect van budō is bunbu ryōdō (de weg van pen en zwaard). De laatste tijd lees ik met veel plezier boeken voor het verbreden van mijn horizon, zoals Hidden in Plain Sight (Ellis Amdur), Zen in de kunst van het boogschieten (Eugen Herrigel) en Waar geen wil is,…

0 Reacties

Hoe start ik met differentieel leren?

Op verzoek van de Nederlandse Vereniging voor Jiu-Jitsu- en Judo Leerkrachten heb ik differentieel leren uitgelegd aan een groep leraren. Dit naar aanleiding van mijn eerdere blog over dit onderwerp. Ik geloof namelijk sterk in deze aanpak voor motorisch leren. In deze blog wil ik een korte samenvatting geven van…

0 Reacties

Zelfvertrouwen en gewenst gedrag stimuleren

Een paar jaar geleden stond ik vol zelfvertrouwen voor een enthousiaste kleuterjudogroep. Ik had de nodige ervaring als judoleraar, maar dit was uitdagend. Wat een chaos! Het was tijd voor discipline en structuur. Tenminste, dat was mijn idee. De kleuters hadden andere plannen. Vol enthousiasme begon ik met het waarschuwen…

1 reactie

Differentieel leren

Je oefent duizend waza (technieken). Toch ervaar je tijdens randori of het sparren dat in de praktijk weinig technieken lukken. Is differentieel leren een oplossing? In Trainingsmethodes voor krijgskunsten citeerde ik: “Wees niet bang voor een man die 1000 technieken oefent, wees bang voor de man die 1 techniek 1000…

0 Reacties