Yōshin-ryū, what’s in a name

‘Judo’ bestaat uit de karakters 柔 () en 道 (). Het wordt meestal vertaald als “de zachte weg”. Het is een verwijzing naar de geschiedenis van judo, dat ontstond uit jujutsu. Voor het verduidelijken van hoor je regelmatig het verhaal van de wilg. Dit verhaal komt ook voor in de Yōshin-ryū (楊心流) en staat onder andere beschreven in Hidden in Plain Sight (Ellis Amdur) en Judo, stap-voor-stap (Wil Lüschen).… Lees verder

Toshihiko Koga (1967 – 2021)

De judolegende Toshihiko Koga is op slechts 53-jarige leeftijd overleden. Hij was voor vele judoka een groot voorbeeld met zijn traditionele doch inventieve manier van judo. De manier van vastpakken (kumi-kata) waarbij hij bijvoorbeeld worpen met één hand aan de mouw maakte of twee handen aan één revers. Zijn fantastische worpen, zoals ko-uchi-makikomi en sode-tsurikomi-goshi.… Lees verder

Lijden kun je trots op zijn

Tegenwoordig is het lijden iets wat hoe dan ook voorkomen moet worden. Hierdoor zijn mensen niet alleen ongelukkig, maar schamen ze zich ook voor hun lijden. Echter, lijden kun je trots op zijn. Het biedt kansen.

Overigens is onnodig lijden niet iets om trots op te zijn of iets om over op te scheppen. Dit is een vorm van machoïsme.… Lees verder

Hoe start ik met differentieel leren?

Op verzoek van de Nederlandse Vereniging voor Jiu-Jitsu- en Judo Leerkrachten heb ik differentieel leren uitgelegd aan een groep leraren. Dit naar aanleiding van mijn eerdere blog over dit onderwerp. Ik geloof namelijk sterk in deze aanpak voor motorisch leren.

In deze blog wil ik een korte samenvatting geven van differentieel leren en jullie op weg helpen om hiermee aan de slag te gaan in jullie trainingen.… Lees verder

Zelfvertrouwen en gewenst gedrag stimuleren

Een paar jaar geleden stond ik vol zelfvertrouwen voor een enthousiaste kleuterjudogroep. Ik had de nodige ervaring als judoleraar, maar dit was uitdagend. Wat een chaos! Het was tijd voor discipline en structuur.

Tenminste, dat was mijn idee. De kleuters hadden andere plannen.

Vol enthousiasme begon ik met het waarschuwen van de kleuters. Ik liet er salvo’s ik-boodschappen op los.… Lees verder

Differentieel leren

Je oefent duizend waza (technieken). Toch ervaar je tijdens randori of het sparren dat in de praktijk weinig technieken lukken. Is differentieel leren een oplossing?

In Trainingsmethodes voor krijgskunsten citeerde ik: “Wees niet bang voor een man die 1000 technieken oefent, wees bang voor de man die 1 techniek 1000 keer oefent.” Ik ben erachter gekomen dat dit op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd.… Lees verder